Bukfenc Kucko Üröm TSMT mozgásfejlesztés mozgásterápia egészséges életmód kismama program babatorna gyerektorna baba-mama torna gyerekprogram alapozó terápia ayres korai fejlesztés kognitív fejlesztés iskolaelőkészítés szenzomotoros fejlesztés beszédindítás megkésett mozgás megkésett beszéd grafomotoros gyengeség babamasszázs egyéni fejlesztés játékos foglalkozás tanulási probléma figyelemzavar írásprobléma

Szülők írták

Réka és Csenge

"Maricával körülbelül másfél évvel ezelőtt ismerkedtünk meg, és azóta szinte folyamatosan járunk hozzá különféle foglalkozásokra két gyermekünkkel. Megismerkedésünkkor nehéz helyzetben kopogtattunk nála kisebbik lányunkkal, aki koraszülött volt, és mozgásfejlodésében volt szüksége támogatásra. Marica hosszú és fárasztó úton segített minket végig biztos kézzel, türelemmel és bizalommal. Folyamatosan figyelte Réka fejlődését, aktuális állapotát és eszerint határozta meg, milyen úton menjünk tovább, hogy a leghatékonyabban fejlődjön a lányunk. Az eredmény nem maradt el: Réka sikerrel utolérte kortársait, és hiszem, hogy ezzel a fejlesztéssel sok lehetséges problémát kiküszöböltünk az elmúlt két évben. Lányunk egyre ügyesebb és okosabb, és nagyon élvezi a csoportos foglalkozásokat. A Bukfenc Kuckóban töltött idő során nagyobbik lányunk is kedvet kapott a foglalkozásokhoz, és Marica hatására, tőle ritkán látott lelkesedéssel és kitartással végezte még a legnehezebb fejlesztő és erősítő gyakorlatokat is. Mi, szülők is sokat tanultunk gyermekeinkről, és arról, hogyan tudunk nekik játékosan segíteni abban, hogy még ügyesebbek legyenek. Nyugodt szívvel állíthatom, hogy a lányok eben a családias hangulatú fejlesztő központban a legjobb kezekbe kerültek: maximális figyelmet, szeretetet, támogatást, biztatást kaptak Maricától, emellett hihetetlen módon fejlődtek, ügyesedtek, kitartást tanultak, élményekben gazdagodtak, és barátokat szereztek."

Kati és Karcsi, 7 éves ikerpár - csoportos TSMT fejlesztés

Kedves Marica!

Szeretném ezúton is megköszönni azt a sok odafigyelést és türelmet, mellyel gyermekeim segítetted az elmúlt félév során. Hálás vagyok azért, hogy Veled dolgozhattak - hisz bármilyen kiváló koncepcióra épül is egy fejlesztő módszer, mindaz, ami történik egy-egy foglalkozás során, már a pedagógus kezében válik igazán kinccsé, vagy gépies, "üzleti" fejlesztéssé. Számomra a munkád azért is különösen értékes, hisz ahogy Te dolgoztál a gyermekekkel, az nem csupán a mozgás és a gondolkodás fejlesztése szempontjából volt számukra tanulságos, de mintát kaphattak az együttműködésről, a toleranciáról, a munkafegyelemről, vagyis sok más olyan készségről, mely szintén fontos az életben - s mindezt szeretetteljes, biztonságos, és kiszámítható keretben. Tudom, hogy pár hónap nem nagy idő, s a lurkóim sem voltak már épp lelkesek május derekán járva, hogy tovább gyakorolhassák a szükséges képességeket, de bízom benne, hogy valamilyen formában sikerül majd folytatnunk a tornát, s ebben kölcsönösek lesznek szándékaink minden "érintett" tekintetében.

Kívánom Neked, hogy sokáig olyan örömödet leld a munkádban és az élet más területén, mely sugárzik most Rólad gyermekeink körében.

Viki

"Viki 2012 októberében részt vett az óvodai logopédiai szűrésen, melynek célja az iskolaérettség felmérése volt. A kapott eredmény rendkívüli módon meglepett minket, mert addig a pontig úgy gondoltuk, hogy van egy huncut, örökmozgó-táncoló kedves kislányunk. Ami igaz is, csak bizonyos feladatokat nem tudott korának megfelelően megoldani. Ezek a hiányosságok a mindennapokban nem váltak nyilvánvalóvá, nem tulajdonítottunk neki jelentőséget. Pl. nem szívesen mondott verset, helyette maga költött újat. A logopédus javaslatára elkezdtük fejleszteni a gyereket. Melyek voltak ezek: térirányok bevésése, értelmetlen szavak ismétlése, történet főbb elemeinek visszamondása.

Beszereztünk minden fellelhető szakirodalmat, feladatsort. Hetente 3-4 alkalommal 10-15 percig gyakoroltunk. Ezzel párhuzamosan egy kontroll felmérést is végeztettünk - egy felmérés nem felmérés jelszóval. Itt is hasonló eredményt kaptunk, azzal az óriási különbséggel, hogy a "terápia" más volt. Speciális mozgással kell ezeket a területeket fejleszteni. Így jutottunk el Ürömre, Marica nénihez. Viki itt is átesett egy nagyon alapos felmérésen. Ez alapján kaptunk egy 20 lépésből, otthon elvégezhető gyakorlatsort. A nappalink szép lassan átalakult egy tornateremmé: található benne trambulin, nagylabda, gördeszka, ugráló kötél, labdák sokasága. A feladatokat lelkiismeretesen végeztünk előírás szerint. Volt olyan hét, amikor ötször kellett ismételni. Az embert próbáló volt a család minden tagjának. Közben a nagytestvérrel a leckét is meg kellett csinálni. Az első feladatcsokrot követte még kettő. Összesen hat hónapig tartott a terápia. A héten voltunk az utolsó kontrollon. Marica néni csak puszilgatta Vikit és a fülébe súgta: "Nagyon büszke vagyok rád. Irány az iskola."

Miért volt hasznos ez az elmúlt hat hónap? Megtanultuk, hogy egy egyszerű sánta róka vagy bukfenc milyen folyamatokat indít el az agyban. Viki ráérzett a tornaeszközök szépségére, kitartásra nevelte a gyakorlatok kivitelezése során (ami olykor olyan bonyolult volt, hogy nekünk, felnőtteknek is fejtörést okozott...). Nem jelent gondot neki tömeg előtt egy vers - hibátlan - elmondása. Tudja merre van a jobb és a bal. Ritmusérzéke, labda használata átlagon felüli. És ami a legfontosabb, megmaradt annak a boldog-huncut kislánynak, aki előtte is volt!

Köszönjük Marica néni!

S. Viki és anyukája, Solymár"

Gábor

Kisfiam 3 évesen kezdett beszélni, addig csak kb. 100 szót mondott, de azokat is érthetetlenül. Nem gondoltam, hogy bármi problémát jelenthet, hogy nem beszél, mivel a mozgása nekem, mint laikusnak nagyon jónak tűnt, gondoltam, neki a beszéd a gyenge pontja. Amikor végül elkezdett beszélni, rögtön hosszú mondatokat mondott, hatalmas szókinccsel, de nehéz volt megérteni, és 4 évesen is, habár tisztult a beszéde, rokonoknak mindig fordítani kellett. 3,5 évesen egyik napról a másikra elkezdett dadogni, ami pszichés eredetű, mert hol előjön, hol elmúlik, de utólag olvastam azt is, hogy a megkésett beszédfejlődés sok más tényező között hozzájárulhat a későbbi dadogás kialakulásához. A dadogás kezelésére speciális logopédiai csoportba jártunk egy éven keresztül, ami nagyon sokat segített. Rajzolni utált, magától szinte soha nem színezett. Gabi nagyon barátságos, okos kisfiú, de nagyon félénk, érzékeny és szorongó alkat is, nehezen teremtett, teremt kapcsolatot a vele egykorúakkal az oviban, nagyon meg akar felelni.

4 évesen kerültünk Maricához, a felmérés nehéz volt, mert sokat bohóckodott, de megkaptuk az első TSMT tornasort, és szorgalmasan elkezdtuk. Párom elég szkeptikus volt, a pokrócban való hintáztatáshoz mindig külön kérni kellett az elején, hogy legyen szíves jönni, és fárasztó is volt az eleje, mert a fiam is sokat bohóckodott a torna során. Viszont 3 hét alatt a beszede olyan sokat tisztult magához képest, amit én sem hittem volna, a telefonban már megértették a rokonok, hogy mit mond. Akkor már a párom is elkezdett hinni a tornában, sokszor ő csinálta végig a fiammal, és sokat segített, ha én elveszítettem a türelmemet néha.

Az első havi kontroll már sokkal jobban ment, mint a felmérés, Gabi szívesen ment Maricához, büszkén mutatta, hogy mit tud, és egyre ügyesebben csinálta a gyakorlatokat. A sok dicséret önbizalmat is adott neki, lassan kezdett kicsit barátkozni az oviban, nyíltabb lett, és már mert egy kicsit huncutkodni is.

Összesen 4 tornasort csináltunk végig 8 hónap alatt és nagyon nagy fejlődést értünk el. Beszéde folyamatosan tisztult, az új tornasorokat sokkal könnyebben tanulta meg, (sőt néha ő is kitalált új feladatokat), idegen környezetben hamarabb feltalálta magát, bátrabb lett, felszabadultabb, kinyílt. Összefoglalva: bár sokszor fárasztó volt az ovi után még a tornát is végigcsinálni, de nagyon megérte, nekünk hihetetlenül sokat segített minden téren - mozgás, beszéd, finommotorika, önbizalom, szorongásoldás.

Szeretném megköszönni Maricának, hogy olyan türelmes és kedves volt Gabcsival, ami főleg az elején nem volt mindig könnyű, és nagy szeretettel fogadta, mert Gabcsi így örömmel ment mindig a kontrollra és az új tornasorért, örült, hogy Marica néni megdicséri, és ez neki nagyon sokat számított.

Köszönöm szépen.

Szeretettel: M. Judit

Julianna (8 évesen tanulási nehézségekkel küzdött)

Maricát védőnőként ismertem meg. Beszélgettünk, elmeséltem Neki, hogy legkisebb gyermekem tanulási nehézségekkel küzd, segítenék neki, de sokszor úgy érzem tehetetlen vagyok. Marica felajánlotta, hogy felméri a kislányomat. Ekkor derültek ki kisebb-nagyobb problémák. Így Marica javaslatára 2008. októberében elkezdte a csoportos TSMT tornát. Egy évig jártunk hetente 2x tornázni. Büszkén és boldogan állíthatom, nem volt hiábavaló. Ma 3.osztály vége felé közeledve 4-5-ös tanuló, kevés segítséget igényel.

Köszönöm a lehetőséget!

Sok szeretettel: Zs. Beatrix védőnő"

Andris (2 évesen még nem kezdett beszélni)

"Mindenki mondta, hogy ez a fiúknál előfordul, ne aggódjak. Viszont éreztem rajta, hogy a beszédfejlesztésen túl egy általános magatartásbeli fejlesztés sem ártana, mert addig bárhol, bármikor, bármihez hozzányúlt, kinyitotta, kipakolta, lehúzta a dolgokat, pillanatokon belül kész csatatér volt minden. Gondoltam, nem lesz ez így rendjén. Ezt a sokféle mozgást, folyamatos tenni akarást egy kicsit keretek közé kellene szorítani, elvégre egy év múlva óvodába fog járni, ott is legyen kezelhető, és ő is érezze jól magát.
Így szeptember elején a Bukfenc Kuckóba kezdtünk el járni. Köszönjük a kedves fogadtatást!
Andris is igen hamar elfogadta a körülményeket: a helyszínt, a feladatokat, Maricát.

Az eltelt három hónap alatt óriási változást, fejlődést érzékelek nála.
Sokkal koordináltabb a mozgása.
Csendben el tud mélyedni a játékokban. A korát megelőző nehézségű kirakókat (puzzle-kat) kirak, nagyon kitartóan, naponta többször is.
Odafigyel, ha szólítjuk. Nem elsőre, de egyre inkább szófogadóan. Egyre többször elvégzi azt, amire kérem: hozd ide..., tedd oda..., és megérti, mit szeretnék tőle, ügyesen végrehajtja.
Beszéde is alakul. Hasonló korban a nővére ugyan cserfesebb volt, de ő is próbál már beszéddel kommunikálni. Egyre ügyesebb. Szívesen próbálgatja ismételgetni a mondókákat, énekeket, időnként magától is rázendít. Nem pontosan értjük, de a ritmusából ráismerünk. Rövid idő távlatában is érthetőbben formálgatja a szavakat, kezdenek eltűnni a halandzsa-szavak.
Viselkedésében is lecsillapodott kissé, szelídebb, türelmesebb lett. Kedvet tudok ébreszteni benne játékok, művelet iránt. Persze sokszor erősen tiltakozik, aztán rááll a dologra.

Sosem gondoltam volna, hogy a tornának az izmokkal, idegrendszerrel ilyen fontos kapcsolata és készségfejlesztő hatása van.
Marica, ezt személyednek, szeretetednek is köszönjük!

Szeretettel: K. Katalin"

Zalán (Hempergő, később Mászóka törzsvendég)

"Még nem volt a kisfiam fél éves, amikor először ellátogattunk Maricához. Azonnal megfogott az a kedves, családias hangulat, ami a Kuckóban fogadott, úgy éreztem otthon vagyunk.
Marica hozzáértése és a sok szeretet, amit tapasztaltunk és kaptunk minden foglalkozást egyedivé és különlegessé tett és tesz azóta is! A mondókákat sokszor mondjuk itthon is, és már sokkal bátrabban énekelek a Kisfiamnak!

Csupa csupa hála és köszönet érte! O. Zsófi "

Kristóf (3 évesen csak szótagokat mondott)

" ... mondja a mondókákat, azokat is, amiket a torna alatt tanult meg, már sokkal szebb a kiejtése, lehet érteni a szavakat.
... Szeretném megköszönni a segítségedet és támogatásodat. Mindig eszembe jut, hogy alig egy év alatt honnan hová jutottunk, és ez óriási dolog!
Hihetetlen, hogy ez a TSMT mire képes, de persze legalább annyira számít a Te személyed is!
...

Üdvözlettel: S. Ági "